Åtgärdsplan Covid-19
Best Western Kom Hotel och konferens
Uppdaterad 20210119

Vi värnar om våra gäster och medarbetares säkerhet, vilket kräver ett särskilt förhållningssätt och noga anpassade rutiner, såväl som viktiga kunskaper för att förhindra smitta. Våra rutiner säkerställer både trygga miljöer för våra gäster och medarbetare samt att vi dagligen är uppdaterade med de senaste föreskrifterna, lagarna och rekommendationerna.
Eftersom hotell och konferensanläggningar redan regleras av smittskyddslagen och anläggningar med serveringsställen även lyder under alkohollagen, påverkas hotell- och konferensverksamhet inte av den nya pandemilagen som började gälla den 8 januari 2021. Då vår konferensverksamhet hålls i lokaler som också utgör ett serveringsställe, följer vi bestämmelserna om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen och Folkhälsomyndighetens föreskrifter i anslutning till den lagen, liksom den tillfälliga alkoholförordningen.
Speciallösningar erbjuds för att göra våra mötesplatser så trygga som möjligt. Vår konferensanläggning består av flera olika avdelningar, både stora och små, vilket ger möjligheter att nyttja ytan själva i mån av plats.  Det är en vanlig missuppfattning att möten och konferenser över 8 personer inte är tillåtna. Det stämmer inte. Slutna möten och konferenser som arrangeras av företag eller organisationer räknas inte som allmänna sammankomster och omfattas därför inte förbudet.

Vi följer noga:
- Folkhälsomyndighetens rekommendationer
- Rådande lagar och riktlinjer för hotell, konferens och restaurangverksamhet
- Best Western Hotels & Resorts globala “Minimum Standards Covid-19". Kan läsas i sin helhet här

Exempel på åtgärder:

Städning
·       Kom Hotel har ett kraftigt ökat fokus på städning av gemensamma utrymmen som till exempel receptionen, möbler i frukostmatsalen och utrustning i gymmet.
·       Regelbunden rengöring av frekvent använda ytor, såsom nyckelkort, dörrhandtag, hissdörrar och knappar.
·        Samtliga pennor och all teknisk utrustning som vidrörs spritas efter användning.

Frukost/Mat
·       Endast tallriksservering erbjuds vid lunch och middagar.
·       All serveringspersonal ska bära handskar.

Distansering
·       Konferenslokalerna möbleras med så mycket utrymme mellan deltagarna som möjligt och vi rekommenderar att boka våra större lokaler. 
·       Det ska vara enkelt att hålla avstånd i alla våra lokaler.
·       Möjlighet att ansluta deltagare digitalt på skärm eller projektorduk med högtalarsystem för ljud finns i samtliga konferenslokaler. 

Information
·       Uppdaterad information om myndigheternas riktlinjer finns tillgänglig i receptionen på både svenska och engelska.

Rutiner vid symtom på sjukdom
·       Personal uppmanas utan undantag att stanna hemma vid minsta symtom på sjukdom samt två dagar efter tillfrisknande.
·       Rutiner finns för att på ett smittsäkert sätt hantera en situation med en gäst som uppvisar symtom.

På vår hemsida finns uppdaterad information och länkar till detaljerade åtgärdsplaner.

Ansvarig för åtgärdsplanen:
Konferenschef Anna Hallström, anna.hallstrom@komhotel.se

 
Summa: ...kr
Each Best Western® branded hotel is independently owned and operated. © 2002-2021 Best Western International, Inc. All rights reserved.
Integritets och Cookie policy
Vi värnar om din integritet och för oss är det viktigt att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter.
Vår hemsida använder cookies dels för att optimera hemsidans funktion och dels för att kunna läsa statistik. Genom att du besöker och använder vår hemsida eller dess tjänster förstår du och accepterar hur vi hanterar dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy.
- Just nu renoverar vi!

Just nu åtgärdar vi en vattenskada i hotellet och i samband med det kan vissa arbeten uppfattas som störande. Vi ber om er förståelse för detta.